X
تبلیغات
نماشا
رایتل

مشارکت خانواده در اداره مدرسه

مشارکت خانواده در اداره مدرسه در خصوص مشارکت مردمی در روزنامه وزین "آوای کرمانشاه" خواندم ومرا بر آن داشت که ضمن تاً ئید مطالب آن نکاتی را نیز اضافه کنم ، بدون شک نقش خانواده در اداره مدرسه یکی از اصول اساسی تعلیم وتربیت است وصحبت کردن در خصوص اصول در اوضاع واحوال کنونی مخاطره ای نیست که فرد با تجربه و واقع بین از آن غافل باشد،خطر چنین اقدامی از چند لحاظ است ،اولاٌ اصول کشف کردنی است نه وضع کردنی واین اکتشاف مستلزم سوابق تجربی است که شرائط کسب آن نه فقط برای نسل حاضر بلکه برای چند نسل قبل از ما هم چنانکه باید فراهم نبوده است، ثانیاٌ به فرض اینکهتوفیق یار صاحبنظرانی دردمند شده باشد وتوانسته باشند مشاهدات خود رامنظم کنند اوضاع اجتماعی وفرهنگی ما دراین فاصله وبخصوص در ده سال اخیر دستخوش چنان تغییرات عظیمی بوده است ،که پیش بینی آثار آن روی نسلهای آینده دشوار است تا آنجا که به جرات می توان گفت: که تجارب گذشته ما نمی تواند زمینه مناسبی برای پیشنهاد اصول آموزش وپرورش فرزندانمان در آینده باشد واقعیت این است که حضور خانواده در تعلیم وتربیت ما بطرز اسفناکی بی سرو سامان است تعداد عظیمی از هموطنان ما هنوز بی سوادند واگر بخواهیم سواد را طبق تعریف مجامع بین المللی بپذیریم بطور یقین اکثر بسیار زیادی بیسواد هستند ومتاُ سفانه نگاه این عزیزان به مدرسه بیشتر به مکانی برای نگهداری فرزندانشان در طول روز می باشد که از دست آنها خلاص شوند با این همه متجاوز از یک میلیون نفر به عنوان مربی ومعلم در این کشور انجام وظیفه می کنند ودر هر سال تعداد زیادی معلم جوان نیز به صف معلمان شاغل می پیوندندتا به تعلیم وتربیت بیش از 18 میلیون دانش آموز کمک کنند همکارانی که اکثریت قریب به اتفاقشان با همه حسن نیتی که دارند وبا همه صداقتی که همواره در خدمتگزاری از خودنشان داده و می دهند احتمالاٌ به درستی نمی دانند چه می کنند واگر هم بدانند به آنچه می کنند اعتقادی وبه سودمندی آن اطمینان ندارند پر واضح است که مسئولیت این وضع به هیچ وجه متوجه معلمان شاغل که کارشان رضایتبخش نباشد،نیست معلم برای انجام وظیفه ای که برعهده اش گذاشته می شود آماده نشده است، وحتی به منابعی که بتواند در صورت احساس نیاز به یاری آنها به رموز کار خویش پی ببرد دسترسی ندارد متاسفانه همین وضع هم برای خانواده وجود دارد .اماحضور خانواده در اداره مدرسه وحرکت به سوی تمرکز زدائی ومردم سالارانه کردن تعلیم وتربیت گسترده جهانی دارد وکشورهای مختلف دنیا به این نتیجه رسیده اند که تعلیم وتربیت بدون حضور خانواده در مدرسه امکان پذ یر نیست وبطور جدی تمرکززدائی پیش می رود، تاجائیکه حتی نوع درس وپایه ای که معلم باید آموزش بدهد تقریباٌاز سوی ادارات دیکته می شود وبرای این عمل نیز مصر می باشند در سنگاپور پس از سالها تمرکز در نظام آموزشی وزیر آموزش وپرورش در اواخر دهه هشتاد سیاست جدیدی را برای حمایت از نو آوری آموزش در سطح مدارس از طریق اعطای آزادی عمل هر چه بیشتر به هر یک از مدارس اعلام کرد.این کشسور از سال 1998 امکانات استقلال عمل را برای مدارس به گونه ای که هیات امنای آنها اختیار نظارت حتی بر استخدام و ترفیع کارمندان وپذیرش دانش آموزان را داشته باشند را فراهم کرد. در برزیل تمرکز زدایی بصورت یک جهش اجتماعی برای بهبود سطح سواد پدید آمد کانون جریان تفویض اختیار به مدارس در این کشور بالا بردن حق انتخاب پدران ومادران مشارکت مردم سالارانه حمایت از بهسازی کیفی آموزشگاهها از سطوح پایین به بالا توافق جدید نسبت به ارزشهای اخلاقی اجتماعی وامید به باز سازی آموزشی بود . در آمریکا از سال 1980 اصلاحات گسترده ای برای چه بیشتر واگذار کردن اختیاربه مدرسه آغاز شد در انگلستان از سال 1988 اختیار انسانی به مدارس داده شد این اختیارات شامل برنامه ریزی جهت مدیریت مدرسه،تفویض اختیارات مالی به مدارس ،توانمند سازی هیات رئیسه هر مدرسه با تکیه بر عضویت هر چه بیشتر اولیا ء در آنو داشتن حق انتخاب مدرسه برای پدران ومادران بود.در چین یک برنامه درسی در سطح ملی بنا نهاده شد،چین نیز به دنبال تجاربی به دست آمده بود به سمت تمرکزدایی پیش می رفت والبته باید گفت که به علت وجود تفاوت های ملی وفرهنگی در مناطق مختلف رسیدن به الگوی مناسب در مورد میزان در گیری پدران ومادران ومشارکت آنها در اداره مدارس بسیار دشوار است مثلاً در ژاپن نقش اساسی معلمان موجب ارتقاء جایگاه ونقش اولیا دانش آموزان شده است عمده وظیفه مدیران حمایت از معلمان برای توانمند سازی آنها در اصلاح قوانین مر بوط به آموزش وپرورش است البته هر چند نقش خانواده در مشارکت در مدیریت مدارس مشروعیت پیدا کرده است ، اما مشارکت اولیاء در بهینه آموزش همچنان بطرز اسفناکی نا چیز ویا حتی هیچ است محور بسیاری از ابتکار عملهای والدین وحضور وهمراهی آنها در مشارکت مدرسه ناشی از تکیه بر حق قانونی آنان در انتخابات به عنوان مصزف کننده است اما آیا در نظام آموزشی ما اولیاء حق انتخاب مدرسه را دارند.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نظر بدهید
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد