خنده و اثرات درمانی آن

‌زود فهمیدن، حافظهﯼ قوی، قدرت استدلال و منطق بیشﺗر و سازگاری مطلوب با اجتماع از دیگر مزایای خندیدن ‌است. ‌اصولاً خنده، جذابیت چهره را بیشﺗر می‌‌کند و از نظر علم رواﻥشناسی افراد جذاب، تأثیرگذارترند. در مقابل، ‌عبوس و اخمو بودن به روابط اجتماعی لطمه می‌زند و باعث استرس اطرافیان می‌شود. ‌افرادی که خیلی سخت می‌خندند، معمولاً از نظر روانی، افراد پرتنش و پر استرسی هستند . ‌هر انسان بالغ، به طور متوسط روزی ۱۷ بار می‌خندد و با این کار به سلامت روان خود کمک می‌کند.

خنده ها بر اساس شرایط، نوع و تأثیر آن متفاوت هستند.

اگر خنده واقعی باشد، احساس شادمانی را به وجود می آورد، اما بعضی وقتها خنده ها ظاهری است، یعنی فرد در درون خودش احساس خوشی ندارد و ظاهراً می خندد. به این نوع خنده متناقض یا «پارادوکس» می گویند، به این معنی که در درون یک احساس و در بیرون احساسی متفاوت وجود دارد.

  معمولاً نوع خنده خیلی زود شناخته می شود، چون اثری که ما انتظار داریم در طرف مقابل ما ایجاد نمی کند. به همین دلیل گاهی واژه «زهرخند» یا «نیشخند» در کنار «لبخند» جای می گیرد. مثل افرادی که ظاهراً می خندند، اما در درونشان غوغایی برپاست و فقط تظاهر به خنده می کنند.
 من مطلبی را که درمورد پیامهای آب درتاریخ 6/6  گذاشته بودم به  تحقیقات دکتر «ایموتو» که روی کریستالهای آب انجام داده بود پرداختم، او در این بررسی کریستالهای آب را میگرفت و در مقابل آنها می خندید، شکل کریستالها زیبا می شده، اما وقتی گریه می کرد، کریستالها بسیار زشت به نظر می رسیدند.این موضوع روی بدن انسان نیز که سه چهارم آن آب است، صدق می کند و بر روح و روان ما اثر می گذارد.

اثرات مفید خنده بر سلامت

تأثیر بر هورمون‌ها: خنده موجب کاهش هورمونﻫای استرسﺯا مانند کورتیزول، آدرنالین (اپی نفرین) ، دوپامین و هورمون رشد می‌شود. در اثر خندیدن، میزان هورمون کورتیزول، ۳۹ درصد و میزان هورمون آدرنالین ۷۰ درصد کاهش می‌یابد.‌همﭼنین باعث افزایش مقدار هورمونﻫای سلامتی از قبیل آندورفین و نوروترانسمیتر می‌شود.‌
آزادسازی احساسات: خندیدن، یک احساس آرامش را ‌برقرار می‌کند. جالب است بدانید کسی که می‌خنداند، بیشﺗر از شنونده، اثر مفید بر بدن خود به جای می‌گذارد.‌
کارکرد درونی بدن: وقتی می‌خندید، ورزش انجام می‌دهید. شکم شما شروع به حرکت می‌نماید. شانه‌هایتان شروع به لرزش می‌کند ‌و عضلات شما آرامش می‌یابد و بالاخره برای سلامت قلب بهترین و آسانﺗرین کار است.
از ‌بین برنده گیجی و حواس پرتی: با خندیدن، عصبانیت، استرس و دیگر احساسات منفی را از خود دور می‌کنید.‌
اثرات اجتماعی خنده: خنده باعث ایجاد ارتباط اجتماعی بهتر و بیشﺗر با مردم می‌شود و افراد دوست دارند که با آن فرد رابطه داشته ‌باشند. از همه مهمﺗر باعث کاهش درد دیگران می‌شود، پس اثر خوبی برای فردی که مردم را می‌خنداند، دارد.
تأثیر خنده بر بیماریﻫای جسمی
خنده، گنجایش ریه را بالا می‌برد و باعث می‌شود اکسیژن بیشﺗری وارد خون شود، بنابراین بیماریﻫای ریوی ‌مثل برونشیت را از بین می‌برد. همچنین خنده موجب افزایش اکسیژن- ﺭسانی و مواد غذایی به سلول می‌شود. خطر بیماری قلبی را از شما می‌گیرد و ‌محرکی برای اشتها و هضم مواد غذایی خورده شده می‌باشد.‌ خندیدن، موجب افزایش آنتیﺑادیﻫا می‌شود، یعنی باعث ‌افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می‌شود. ‌
سایر اثرات مفید خنده

▪ تقویت کننده روح و روان می باشد.

▪ باعث ترقی و پیشرفت در زندگی می گردد.

▪ کاهش دهنده گرسنگی است.

▪ اگر خندیدن و ورزش کردن را با هم انجام دهیم، سرعت ضربان قلب بالا رفته و موجب سلامتی می گردد. تحقیقات ثابت کرده که برای سلامت قلب ۱۰ دقیقه راه بروید و یا ۱ دقیقه بخندید.

▪ در کودکی و جوانی، ورزش اثر مثبت بر قدرت عضلانی و استحکام بدن در مقابل بیماری ها دارد، ولی وقتی پیر می شوید از آنجا که انرژی کمتری می سوزانیم، برای تناسب اندام و جلوگیری ازضعف،بخندید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خندیدن، باعث سوختن ۵۰ کالری در بدن می گردد.

نکته که باید به آن توجه داشت اینست که:
همیشه برای خندیدن و خنداندن دقت کنید ‌ هر حرفی را بیان نکنید، چون ممکن است باعث رنجش دیگران شود. ‌هیچﮔاه کسی یا چیزی را مسخره نکنید. ‌از بیان سخنان بیﺍرزش و به دور از ادب اجتماعی خودداری کنید. ‌موقعیت خندیدن را در نظر داشته باشید، یعنی در هر مکانی و هر زمانی نخندید.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نظر بدهید
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد